Pro pořadatele

Seznam materiálového vybavení

Jarda Klíma nabízí k zapůjčení (a vrácení v dobrém stavu) sadu věcí pro pořádání (mlíko, kontroly s voskovkami atd.)
Další sadu s kleštičkami u sebe mívá KLádin
Reflexy pro nočák může zapůjčit Martin Štěňha
Tréninkovou sadu lze způjčit po předchozí dohodě od Melouna: meloun(x)mtbo.cz (sada obsahuje: 21 kontrol + start + cíl, cca 20 kontaktních čipů, tiskárnu). Lze si také způjčit lanka, zámky a další vybavení.
Jinou sadu má k dispozici Pavel Štáfek (pavel.stafek(x)gmail.com (sada obsahuje: 20 kontrol + start + check + cíl, cca 30 kontaktních čipů, tiskárnu)

Rádce pro (prvo)pořadatele

Volba prostoru a příprava mapy

První otázka a na čas to nejnáročnější je (většinou) prostor, takže to je první věc, nad kterou je nutno se zamyslet.
Příprava mapy a volba prostoru jsou spolu velice provázané, protože je potřeba nejen vybrat vhodnou lokalitu, ale také zvážit své možnosti při přípravě mapy.

V úvahu vesměs připadají tyto moznosti:

1) použít již hotovou MTBO mapu, která se zreviduje (anebo v krajním případě, pokud to nejde, tak ani to ne, ale je vhodné aspoň trochu aktualizovat). Slušný přehled všech ligových map je připravený na http://mapy.orientacnisporty.cz/mapy/prazska-mtbo-liga , tam je velmi dobrá inspirace. Vhodné je vyhnout se všem loňským prostorům, zvláště pokud jde o prostor již opakovaně využitý, ideálně i předloňským.

2) vzít OB mapu a zkonvertovat ji na MTBO — to je dost práce, ale je to v pohodě zvládnutelné. Též lze prolézt mapový portál, kde jsou všechny existující mapy uvedeny.

V obou případech je samozřejmě nutno získat podklady/mapu od vlastníka, což ale nebývá zásadní problém. Ale je to potřeba řešit.

Také se nabízí třeba prostor trochu rozšířit, kousek přimapovat a podobně.

3) Vybrat si nový prostor a zmapovat. Též přiměřeně náročné, ale také nikoli nemožné. Nevyžaduje zvláštní vzdělaní, je to zase jen trochu pracné. Napoprvé není špatné si s tím nepřidělávat zbytečně moc práce a zamyslet se nad nějakou snazší variantou, nicméně se fantazii meze nekladou, třeba máš nějaký super nápad. Jsou místa, která se pravidelně recykluji a naproti tomu KLádin vždycky přijde s něčím novým. Závodníci ocení oboje. Konečně pro pořádek lze uvést i alternativní řešení, jako třeba http://mapy.orientacnisporty.cz/mapa/asfaltove-sprintmerice-2013 – takovou mapu je poměrně snadné zhotovit.

Volbu prostoru je též dobré zvážit v kontextu roční doby – vzdálené mapy se jezdi v červnu, kdy je dlouho světlo, v to záři už je to nahnuté a asi není dobré pořádat ve Struhařově nebo někde, kam se jede hodinu z kraje Prahy…

S mapou je rozhodně práce nejvíc, pak už to není tak hrozné. Prostorů je v Praze spousta, samozřejmě ne všechno je hodno opakovaní, ale určitě se něco dá vybrat.

Výchozí bod (Shromaždiště)

Je jasné že v případě mizerného počasí je nutné mít základní věci suché. A také zajistit uložení batohů přijíždějících účastníků.

Uvažovat se dají tři základní možnosti:

1) Vlastní přístřešek
Né každý ho má k dispozici. Je to jednoduchá varianta, a pak lze začínat na mnoha místech kde je nějaká možnost parkování, alespoň v rozumné vzdálenosti. Větší část závodníků potěší nějaké drobné občerstvení.

2) Altán
Spíš větší altán umožňuje splnit ochranu před deštěm.

3) Hospoda, restaurace
Nejvhodnější místo pro shromaždiště. Je samozřejmě nutné se s obsluhou domluvit, jestli je to možné. Ideální je samozřejmě podnik s venkovní zahrádkou.
Je docela dost těch, které to potěší, aspoň ten jeden drink po závodě si dá větší část lidí a většinou se najde nějaká partička, co ráda posedí i déle. Navíc není špatné mít v centru dětské hřiště, i po tom bývá poptávka.

Příprava trati na mapě

Nejjednodušší variantou je postavit trať s pevným pořadím kontrol. Lze také experimentovat a zpestřovat, pokud by se to dělo pravidelně, tak by to bylo spíš nepřehledné, ale čas od času nějaká zajímavost ve stavbě trati potěší. Nabízí se závod pojmout jako free-order, scorelauf nebo závod s hromadným startem. Další možností je použít pevné pořadí a vložit do něj například “hnízdo” s volným pořadím nebo krátký paměťák.

Vzhledem ke způsobu bodování ligy se staví vždy jedna ligová trať a jezdí se na jednotlivce. Lze případně postavit i krátkou trať, ale není to zvykem už kvůli tomu, že ji pak nelze počítat do ligového žebříčku.

Je dobré využít nějaké záludnosti prostoru (slepé ulice, velká parkoviště, potoky apod.) Také se dají projet zajímavá místa, ale nejspíš nebude mít nikdo moc času to obdivovat. Pro začínající stavitele bych nedoporučoval příliš experimentovat. Pokud možno se vyhnout protijezdům, dlouhým vracečkám, přeběhům přes strmá údolí apod.

Ideální se jeví dimenzovat traťě na cca 40-50min. pro eliťáky jako je KLádin nebo Martin Štěňha. To už je pro tyto borce, kteří berou ligu hlavně jako trénink na český pohár MTBO dostatečná délka, aby měli motivaci se tam vydat, a zároveň se to pro průměrného účastníka jezdícího cca dvounásobek času vítěze nezmění v ultralong. To odpovídá délce 9 – 15 km po ideálním postupu v závislosti na typu a náročnosti terénu. Záleží také na termínu. Na jaře a v létě mohou být spíše delší, na podzim už jsou vhodné spíš kratší tréninky, i pod 30 min.

Pokud na to máte sílu a pokud se to v daném prostoru hodí (kvalitní shromaždiště, bezpečný terén), můžete postavit i dětskou trať. Zejména v letních měsících to někteří ocení.

Mapování

Software

- openorienteering mapper – opensource zdarma, umí i formát OCADu, ale práce s ním je trochu zvláštní. Ale jsou tací, kteří ho s úspěchem používají a třeba se už zase trochu zlepšil. Nejspíš neumožňuje stavbu trati (ale na to taky leckdo kašle a prostě tam tu trať nakreslí rovnou do mapy).
Podstatnou výhodou Mapperu je, že funguje na více OS, nejen na windows.

- OCAD – komerční SW asi za 400 euro. Na ulozto je funkční kopie ocad10, ale tuto možnost nedoporučujeme.

Kontrola již existující mapy

Když je mapa v počítači, další krok bude to seskládat dohromady včetně aktuálního ortofota a začít s revidováním. Ideální je vše projet a mít to celkově aktuální. Rozhodně doporučuji mít sebou při projíždění jakýkoliv přístroj GPS, ze kterého lze stáhnout trasu ve formátu gpx, který pak lze nahrát do kreslícího programu. Některé prostory se docela rychle mění (nové oplocenky, nové pěšiny apod.).

V časové tísni je potřeba alespoň řádně domapovat místa kontrol. Každopádně pokud s mapováním začínáte nebo si nejste zcela jistí, je vhodné kontroly umísťovat na místa a cesty, které jsou jasné a mapa sedí.

Před závodem

Tisk mapy

Vyzkoušené tiskárny se zkušenostmi s orientačními sporty

1. Žaket
zde dokáží pracovat i s OCAD a lze se dobře domluvit. Ceny jsou rozumné a kvalita je skvělá. Pro nezkušené a pro ty, kdo ocení kvalitní tisk, doporučujeme.

2. Pokud máte k dispozici kvalitní laserovou tiskárnu, např. v práci, je to možné za dodržení těchto podmínek:
a) nepoužívat obyčejný kancelářský papír, ale nějaký kvalitnější – vyšší gramáž a jakost
b) vytisknout si nejprve zkušební výtisk a porovnat ho ideálně s nějakou starší kvalitní mapou, jestli se tomu alespoň blíží.
c) to vše udělat s dostatečným předstihem (min. týden), aby byl čas případné chyby odstranit nebo případně zadat finální tisk Žaketu, případně jiným profíkům

Počet map

Hodně lidí se na závody hlásí na poslední chvíli, a to bez ohledu na termín ukončení registrací, možná 50 % za poslední dva dny. Je proto dobé odkládat čas tisku na pozdější dobu, nebo vzít větší rezervu, nebo udělat nouzový dotisk. Někdo zase naopak nepřijde. Typicky končí termín přihlášek v poledne před závodem a počet lidí, kteří se v den závodu odhlásí zhruba odpovídá těm, kteří přijedou navíc. Ideálně je vzít cca 5 map navíc. Pokud je termín přihlášek dřívější, pak o něco víc nebo vzít alespoň pár černobílých kopií pro případ nouze.

Časomíra v excelu

Je sice možné použít časomíru v excelu, ale je potřeba jednoho organizátora, který by nedělal nic jiného. Klasika s vyplněním kartiček je jistota.

Zde je ke stažení časomíra vytvořená v MS Excelu.

Časomíra v Excelu – návod k použití … vyplňují se pouze šedá pole: sl B = jméno, sl C = start čas, sl D = při zadání písmene “x” (malé iks) excell zaznamená přesný čas do sloupce E a dopočítá čas závodníka do sloupce F; tlačítko “smaž seznam” vymaže nevratně všechno. Aby to všechno fungovalo je potřeba mít povolené v Excelu makra.

Postup s časomírou není kompatibilní s nejjednodušším způsobem nahrání výsledků na web, to budeme muset ještě doplnit.

Hodiny pro závodníky (oficiální čas)

Pokud někdo nemá vhodné digitální hodiny, lze použít na mobil nebo tablet aplikaci Android „Digital clock“. Pozor na nabití přístroje, display docela žere baterii.

Kontroly

Je dobré si pořešit čísla, jestli jsou tam všechna 1-19 (případně tolik, kolik je třeba), je fakt dobré, když to sedí s číslem kontroly, na dětské kontroly, co nejsou ve shodě s dospělými je možno dát cokoliv co zbyde
Vytištěné seznamy je dobré mít aspoň dva, jeden na prezentaci, jeden na start – může být pohodlnější to oddělit.

Příklad seznamu, co vše je potřeba vzít v den startu
Kleštičky / voskovky / kontroly
Mapy
Průkazky (pozor v případě většího množství kontrol, aby bylo na legitkách dostatečné množství políček)
Mlíko
Voskovky dětská trasa
Hodiny na stůl – tablet
Papír se seznamem jezdců – zápis časů
Notebook
Misku na peníze
Nůžky
Průhlednou lepící pásku
Nesmazatelné fixy
Čelovka na sbírání kontrol
Provázek na zavěšení výsledných časů
Sešívačka

Závod

Příprava závodu

Požadavky na závod jsou v sekci xxxxxxxodkazxxxxxxxx

Rozmístění kontrol je až překvapivě zdlouhavá činnost. Podle hustoty kontrol to bývá běžně víc, někdy i výrazně, než dvounásobek času, než byste to jeli jako ostrý trénink. Je dobré mít připravené kleštičky do menších skupin, ať se v nich pak nemusí moc hrabat.

Při rozvozu je dobré napsat číslo kontroly i lihovkou na mlíko (pro případ ukradení kleští apod), pro dětskou použít Dn, takže třeba je na jednom mlíku 7 a D4 nebo tak něco. Mlíko nechávat radši delší, ať je vidět. Kleště by měly viset v takové výšce a dostupnosti od cesty, aby bylo možné razit průkazku připevněnou ke kolu. Případně nedostupnost kontrol s kolem uvést v rozpisu.

Organizace závodu

Rozumný počet organizátorů je dva a více. Především proto, že práce na startu+cíli zabere jednoho organizátora. Druhý řeší přihlášky peníze a vše ostatní.

Po závodu

Zbývá posbírat kontroly. Je dobré zkusit požádat poslední účastníky o pomoc, protože pokud se to rozdělí nemusí to být až tak náročné.

Úplným závěrem je přepsání časů do excelu a odeslání správci dat (derivátor – Martin Štěňha). Pro urychlení zpracování finálních výsledků je dobré si legitky hned po dojetí dělit na ty, co mají všechno a ty, kterým část trati chybí. Staré kartičky je dobré nějaký čas uchovat pro případ reklamace.

Zde je třeba doplnit informaci o tom, jak s výsledky a s novým webem. Není potřeba to posílat Martinovi, pořadatel může výsledky rovnou nahrát sám.

Logo MTBO ligy

 

K dispozici jako PNG s průhledností ve třech variantách:

 

Logo mtboliga 01
Logo mtboliga 02
Logo mtboliga 03

 

Ke stažení také jako vektorové PDF.